Így kezelte a Vabeko az első magyarországi hidrogénüzem kivitelezésének kihívásait
Így kezelte a Vabeko az első magyarországi hidrogénüzem kivitelezésének kihívásait

Új korszakot nyithat meg a magyar energia- és hidrogéngazdaság történetében, hogy 2023. május 9-án a Kardoskúti Földalatti Gáztárolón átadták hazánk első elektrolízis útján hidrogént előállító üzemét. A Békés vármegyében megvalósuló Akvamarin-projekthez kapcsolódó beruházás egyik fővállalkozója a Vabeko Kft. volt. A hazai gáziparban meghatározó magyar cég a hidrogén termelő és bekeverő rendszer csőkapcsolatait, építészeti, irányítástechnikai és villamos munkáit kivitelezte, így a kezdettől fogva jelen volt az építkezésen.

A földgázhoz keverve hasznosítják vagy tiszta állapotban értékesítik a hidrogént

Ahogy azt korábbi cikkünkben is jeleztük, a Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) nemrég átadott beruházása több szempontból is jelentős.

Egyrészt ez az első lépés ahhoz, hogy a hidrogéntechnológia és a hidrogénipar valóban teret nyerjen Magyarországon. Másrészt ez az első lépés a nagy teljesítményű, költséghatékony, szezonális villamosenergia-tárolás irányába.

Az Akvamarin-projektben egy 2,5 megawatt összteljesítményű elektrolizáló rendszert és a hozzá tartozó hidrogén gázelőkészítő technológiát hoztak létre a Kardoskúti Földalatti Gáztárolónál. Az új rendszer segítségével, a nagyfeszültségű villamos ellátórendszernek nyújtott kiegyensúlyozó szolgáltatás révén rendelkezésre álló villamos áramot használva a vezetékes vizet hidrogénre és oxigénre bontják, a hidrogént nyomásnövelés után tárolják, majd tisztán vagy földgázhoz keverve hasznosítják. Utóbbi esetben a hidrogén a Magyar Földgáztároló Zrt. saját gázzal működő berendezéseiben kerül felhasználásra, csökkentve ezzel a CO2 kibocsátást.

Az új üzemben várhatóan óránként 400 köbméter hidrogént tudnak termelni.

Fotó: MFGT​

400 tonnás daru emelte a helyére az egyik legfontosabb berendezést

Lapunk a fejlesztésben főszerepet vállaló Vabeko Kft. segítségével tájékozódott a részletekről. „A szerződésünk a gépész, építész, villamos és műszeres tevékenységekre terjedt ki, amely lényegében az teljes üzem építését jelentette a berendezések kivételével” – derült ki a magyarepitok.hu-nak eljuttatott beszámolóból.

„Az építés a föld eltávolításával kezdődött több mint 2,5 méter mélyen, majd innen épültek a fölfelé a technológiai és készülék alapok. A tűzgátló falak magassága az alapokkal együtt megközelíti a hat métert”

– tették hozzá.

Az Akvamarin-projekt egyik különleges eleme volt az új üzem meghatározó berendezése, a hidrogén kompresszor telepítése. A berendezés beérkezésének időpontjában folyamatban lévő építkezési munkák miatt nem volt lehetőség a kompresszoralap megközelítésére, ezért a 20 tonnás gépet egy 400 tonna teherbírású daru hat fős személyzettel helyezte el az előkészített betonalapon. A folyamat 10 órát vett igénybe, a daru forgáspontja és a cél közötti távolság 42 méter volt, melyet 52 méteres gémhosszal lehetett elérni.

Fotó: MFGT​

A jól bejáratott munkakapcsolat is segítette az úttörő jellegű projekt kihívásainak kezelését

A beszámolóból kiderült, a tökéletes végeredmény érdekében a pilot projektekre jellemzően a kivitelezésnek szó szerint együtt kellett élnie a tervek folyamatos felülvizsgálatával és szükség szerinti változtatásával. „A hidrogéntechnológiai rendszer új technológiai megoldásokat követelt. Ugyanakkor a tervmódosítások rugalmas lekövetését sikerült megvalósítanunk a technológiai erőforrások, az anyagbeszerzés és az egyéb területeken is” – hangsúlyozta az összegzés. Arra is kitértek, hogy az összetett feladat megvalósítása során nagy fontossággal bírt az Magyar Földgáztároló Zrt. szakemberei és a tervezők közötti régi jó kapcsolat.

Fotó: MFGT​

További kihívásokat jelentett azonban a számottevő anyaghiány áthidalása, illetve a téli fagy és csapadék leküzdése is a  kivitelezés egyes időszakaiban. Utóbbihoz a munkavégzés helyén folyamatosan fűtött sátrakat állítottak fel, így egy-egy munkafolyamatnál megvalósítható volt a 24 órás kivitelezés is.

A hazánkban úttörőnek számító projekt kivitelezési munkái március végén lezárultak, 2023. május 9.-én pedig megtörtént a hivatalos átadó ünnepség.

Jelenleg üzempróbák folynak a gyárban, emellett már elkészült a hidrogén tartálykocsis közúti szállítását lehetővé tevő technológiai kiegészítés terve, amely a következő lépést jelenti majd az új rendszer hasznosításában.


2023.05.29. | Aktuális

Szolgáltatásaink


Tervezés

A kiviteli terveket elkészítjük, és lefolytatjuk az engedélyeztetési eljárást

Bővebben

Kivitelezés

Munkáinkat ISO minősítés betartásával és diagnosztikai ellenőrzéssel végezzük

Bővebben

Karbantartás

Vezetékeket és kiszolgáló berendezéseket, állomásokat szervizelünk, hibát elhárítunk

Bővebben

Anyagvizsgálat

Bányahatósági engedéllyel roncsolásmentes anyagvizsgálatot végzünk

Bővebben